Stowarzyszenie Pisarzy Polskich

Oddział Warszawa
image
image
Andrzej KSIĄŻEK

Poeta. Artysta. Filozof.

I.

  1. Urodził się w 1953 roku w Ząbkach. Tuż przy granicy administracyjnej z Warszawą. Szkołę podstawową ukończył w Ząbkach. Całe życie dorosłe związał z Warszawą.
  2. Od 1978 roku do 2018 roku z Uniwersytetem Warszawskiem. Najpierw jako student filozofii i socjologii, później jako wykładowca. A wcześniej jeszcze jako uczeń dwóch szkół ponadpodstawowych, o profilu technicznym.
  3. W 1971 roku ukończył Zasadniczą Szkołę Samochodową przy MZK (Miejskich Zakładach Komunikacyjnych) w Warszawie przy ulicy Włościańskiej 35 (obecnie Zespół Szkół Samochodowych i Licealnych nr 3)
  4. W latach 1971 – 1974 uczył się w Technikum Samochodowym w Warszawie mieszczącej się przy ulicy Marchlewskiego (obecnie Zespół Szkół Samochodowych i Licealnych nr. 2, przy ul Jana Pawła II 69)

II.

  1. W latach 1975 – 1978 studiował filozofię na Wydziale Filozofii Chrześcijańskiej Akademii Teologii Katolickiej (ATK) obecnie Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego (UKSW).
  2. W latach 1978 – 1982 studiował filozofię w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego.
  3. W 1987 roku obronił doktorat w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego pt „Poglądy Władysława Tatarkiewicza na dzieło sztuki”.
  4. W 2004 roku uzyskał tytuł doktora habilitowanego w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk, na podstawie II wydania książki „Sztuka przeciw Sztuce. Z teorii awangardy XX wieku”.
  5. W latach 1987 – 1989 będąc już doktorem nauk humanistycznych studiował socjologię w Podyplomowym Studium z Socjologii w Instytucie Socjologii UW.

III.

  1. Pracę zarobkową zgodnie z wyuczonym zawodem rozpoczął jako mechanik samochodowy, kierowca w II Oddziale Przedsiębiorstwa Transportu Budowlanego „Transbud” w Warszawie mieszczącej się wówczas przy ul Płochocińskiej. Jako technolog pracował w Spółdzielni Elektromechaniki Samochodowej w Warszawie przy ulicy Chłodnej.
  2. Od 1978 roku do 2018 roku związany zawodowo z Uniwersytetem Warszawskim. Z niewielką dwuletnią przerwą, jaką była jego pierwsza praca naukowa.
  3. W latach 1982 – 1984 pracował jako asystent w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.
  4. W latach 1990 – 1997, równolegle do pracy na Uniwersytecie Warszawskim jako głównego i podstawowego etatu, pracował jako wykładowca w Wyższej Szkole Pedagogiki Specjalnej (obecnie Akademia Pedagogiki Specjalnej).
  5. W latach 1999 – 2000 również jako wykładowca pracował w Wyższej Szkole Humanistycznej w Pułtusku (obecnie Akademia Humanistyczna).
  6. W latach 1987 – 1990 pracował na Uniwersytecie Warszawskim jako socjolog.
  7. W latach 1997 – 1999 równolegle do pracy naukowej na Uniwersytecie Warszawskim oraz w Wyższej Szkoły Pedagogiki Specjalnej w Warszawie, a także w Wyższej Szkole Humanistycznej w Pułtusku pracował w Polskim Biurze Podróży „ POLTURIST,” będąc tej firmy prywatnej współwłaścicielem.
  8. Na wymienionych wyżej uczelniach wykładał: filozofię systematyczną, historię filozofii europejskiej, filozofię Wschodu (buddyzm, taoizm, konfucjanizm), filozofię buddyzmu zen, Wybrane zagadnienia z historii filozofii arabskiej, historię filozofii polskiej, etykę, estetykę, logikę, filozofię współczesną filozofię języka, filozofię religii , filozofię sztuki, filozofię kultury, socjologię, socjologię stosowaną, socjologię sztuki, psychologie sztuki, teorię sztuki, historię sztuki najnowszej (szczególnie awangardy).

IV.

  1. Na Uniwersytecie Warszawskim w latach 1988 – 1990 pełnił funkcję przewodniczącego Komisji Wydziałowej NSZZ „Solidarność” oraz brał udział w pracach Komisji Uczelnianej UW
  2. NSZZ „Solidarność”.
  3. W 1999 roku otrzymał od Ministerstwa Kultury i Sztuki nagrodę za całokształt twórczości poetyckiej, artystycznej, naukowej.
  4. W latach 1983 – 19890 był kierownikiem literackim galerii „Brama” w Warszawie.

V. Poeta

  1. Debiutował na łamach prasy literackiej jako poeta w 1976 roku w numerze 9 w miesięczniku „Poezja”. Wiersze swoje drukował w wielu czasopismach ogólnokrajowych: Twórczość, Poezja, Więź, Miesięcznik Literacki, Okolice czasopismo literacko – artystyczne, Akcent kwartalnik literacko – artystyczny, Magazyn Kulturalny czasopismo literacko- artystyczne, Pismo Artystyczno- Literackie, Przegląd Filozoficzno- Literacki, Nowy Wyraz, Życie Literackie, Integracje, Regiony, Kultura, Tygodnik Kulturalny, Tu i Teraz, Radar, Literatura, Tak i Nie.
  2. W wyżej wymienionych czasopismach wydrukował od debiutu, w 1976 roku do 2019, około 200 wierszy.
  3. Dotychczas wydał tomy poezji: Wielkość naturalna (1981), Podziemne przejścia (1985), Opowieść pogańska (1986), Wizja lokalna (1986), Pora winnej latorośli (19994), Powroty – poezja ponadczasowa (1994), Mijanie w przejściu (1998), Między dawnymi a nowymi laty. Wybór wierszy. 2000), Poezja i inne utwory zebrane (2004), Okoliczności łagodzące (2011), Wiem, że tak jest, ale wierzę, że jest inaczej (2011).
  4. Swoje utwory zamieścił w antologii hipisów „Życie w drodze” (1986), oraz w antologii debiuty 81. (1983).

VI. Artysta

  1. Zamieścił swoje „prace” konceptualne, lingwistyczne, konkretne (poezja wizualna) w katalogu Ogólnopolskiej Wystawy Młoda Plastyka Arsenał 88 oraz w katalogu warszawskiej galerii „Brama”. (1984).
  2. W latach 1975 – 1984 uprawiał sztukę konceptualną, poezję wizualną, sztukę performance, sztukę instalacji.
  3. W latach 70. 80. XX wieku współpracował z warszawskimi galeriami Repasasage, Brama realizując swoje artystyczne pomysły m.in. performance Organiczne ograniczenia (1979), Wieczerza mam nadzieję, że nie ostatnia (1984), instalacje Odzłudzenia, galeria Brama (1985): Domniemania, galeria Brama (1985). Dokumentacja niektórych prac jest obecna w katalogu galerii Brama ( 1984) oraz w pracy naukowej którego autorem jest Andrzej Książek pt. „ Dylematy Sztuki” ( 2011).
  4. W latach 1978 – 1986 pisał manifesty sztuki w których w „skondensowanej” formie zawarł swoje poglądy na sztukę, poezję, literaturę i filozofię. M. in. Manifest Sztuki Totalnej, Tygodnik Pracy Twórczej Radar 1985 nr 25, Manifest Nie – Poetycki, Teoretyczny Tekst Artystyczno-Filozoficzny (zob. zbiór „Poezje i inne utwory zebrane” Warszawa 2004 stron 393, Manifest Sztuki Krytycznej 2001, Manifest Poezji Krytycznej, Kwartalnik Stowarzyszenia Pisarzy Polskiej Oddział Warszawski, Podgląd nr 3, rok 2019.
  5. Poezja wizualna, prace:
    – Od A do Zet
    – Ja niżej podpisany
    – Jestem ale co z tego
    – Przeciw zapomnieniu
    – Albo monoteizm
    – Uproszczenie
    – Onomatopeja
    – Życie wyraz bólu
    – 3 wyrazy bólu
    – Jestem więźniem Gutenberga
    – Wskazując palcem
    – Punkt S
    – Świat w rękach polityków jako Jedna Wielka Niewiadoma
    – Magiczny czworokąt
    – Telegram
    – Punkt oparcia. Wstęp do rozważań metafizycznych.
  6. Jest twórcą kierunku w sztuce i myślenia o sztuce który nazwał event art. Kierunku w sztuce upatrującego w wydarzeniu artystycznym obszaru w którym skupia się myślenie i działania twórcy, artysty. Wydarzenia sztuki mające wszelkie znamiona estetyczne i a- estetyczne, artystyczne i a-artystyczne należą do sfery działania w sztuce jak również konceptualizacji wyobrażeń i wrażeń które ma miejsce w przypadku przedmiotu jako „obiektu” lub artefaktu. W skrócie event art odnosi się do działania w sztuce, „obiektu” sztuki, oraz wszelkich konceptualizacji, myślenia o sztuce, myślenia będącego sztuką na poziomie meta-sztuki. Komentarz artysty, teoria sztuki i wystawiony w galerii „obiekt” należą do szeroko rozumianego continuum sztuki.

VII. Filozof

  1. Doktorat i habilitacja zakresu i pogranicza takich dyscyplin jak: filozofia, historia filozofii polskiej, filozofia języka, filozofia sztuki, filozofia kultury, socjologia sztuki, psychologia sztuki, estetyka, teoria sztuki, historia sztuki, awangarda współczesna.
  2. Jest autorem kilkudziesięciu artykułów naukowych, popularno- naukowych, esejów. Drukował w czasopismach: Przegląd Filozoficzny, Kwartalnik Filozoficzny, Edukacja Filozoficzna, Studia Filozoficzne, Ruch Filozoficzny, Przegląd Filozoficzno- Literacki, Przegląd Humanistyczny, Przegląd Socjologiczny, Kultura i Społeczeństwo, Kultura Współczesna, Twórczość, Biuletyn Polskiego Towarzystwa Estetycznego, Biuletyn Polskiego Towarzystwa Historyków Sztuki.
  3. Dotychczas wydał książki naukowe: Piękno a sztuka (1994), Filozofia wartości (1996), Zagadnienia etyki (1995), Sztuka przeciw Sztuce. Z teorii awangardy XX wieku.” (wyd. 2000, 2001, 2003, 2004), Filozofia i sztuki piękne (2006, 2008, 2015,) Prawda Dobro Piękno (wyd. 2010, 2015), Tatarkiewicz z serii Myśli i Ludzie (2010), Dylematy sztuki (2011).
  4. Udział w pracach zbiorowych: Filozofia i Historia /w: / Prace badawcze Katedry Nauk Społecznych, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogiki Specjalnej (1999): Koniec awangardy a sztuka końca wieku /w: / Wiek awangardy (2006), Wstęp do katalogu galerii Brama (1984).
  5. w 1994 roku otrzymał nagrodę Rektora Wyższej Szkoły Pedagogiki Specjalnej w Warszawie (obecnie Akademia Pedagogiki Specjalnej) za książkę „Piękno a sztuka” (1994)
  6. Przez kilkadziesiąt lat pracował w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego.
  7. Jego zainteresowania w filozofii i szeroko rozumianej nauce mają charakter zainteresowań interdyscyplinarnych. Wiążą się one z faktem natury podstawowej. Ukończył dwie szkoły techniczne i dwa kierunki humanistyczne.
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com