Stowarzyszenie Pisarzy Polskich

Oddział Warszawa
image
image
Cezary Maciej Dąbrowski

Cezary Maciej DĄBROWSKI

(ur. 9 marca 1968 r. w Skierniewicach) – polski poeta, prozaik, pianista, perkusista, kompozytor, recytator. Początkowo uczył się gry na fortepianie w Państwowej Szkole Muzycznej I st. im. Karola Kurpińskiego w Warszawie. Naukę gry na perkusji rozpoczął w Państwowej Szkole Muzycznej II st. im. Józefa Elsnera w Warszawie. W czasie studiów interesował się interpretacją muzyki współczesnej przeznaczonej na perkusję, jednak nie zarzucił gry na fortepianie. W roku 1991 uczestniczył w kursie interpretacji muzyki Elliotta Cartera w Avignon, zyskując uznanie francuskiego perkusisty Sylvio Gualdy oraz samego kompozytora. W 1992 otrzymał dyplom ukończenia Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w zakresie gry na perkusji. W tym samym roku zdobył Nagrodę Główną oraz Nagrodę Specjalną za wykonanie czterech kompozycji na kotły Elliotta Cartera w Konkursie Muzyki XX Wieku Dla Młodych Wykonawców, zorganizowanym z okazji Światowych Dni Muzyki przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej (pierwszy laureat-perkusista w historii konkursu). Po konkursie ukazała się płyta Prize Winners, zawierająca m.in. utwory: Psappha Iannisa Xenakisa oraz Fantasmagoria Kazimierza Serockiego w wykonaniu artysty („Wymagająca wirtuozerii i umiejętności różnicowania barw kompozycja znalazła w młodym perkusiście wybornego wykonawcę” – cyt. miesięcznik „STUDIO”). Dąbrowski współpracował ze znakomitymi polskimi orkiestrami. Z zespołem Concerto Avenna Andrzeja Mysińskiego, wystąpił na Poznańskiej Wiośnie Muzycznej, Festiwalu Muzycznym w Łańcucie, a także wziął udział w nagraniu Jazz Harpsichord Concerto Josepha Horowitza z klawesynistką Elżbietą Chojnacką. Jako timpanista orkiestry Sinfonia Varsovia uczestniczył w nagraniach i koncertach (m.in. w Filharmonii Berlińskiej, Filharmonii Monachijskiej) oraz na festiwalach (m.in. na Gran Canaria, podczas Yehudi Menuhin Festiwal, Schlezwig-Holstein Musik Festiwal, Warszawska Jesień) pod batutami takich dyrygentów, jak: Sir Yehudi Menuhin, Jan Krenz, Wojciech Michniewski, Justus Frantz. Koncertował jako solista – m.in. w 1994 na Festiwalu „Warszawska Jesień” zaprezentował Memory of the Universe na perkusję i taśmę Yasuhiro Takenaki („w perfekcyjnej i przekonującej (może nawet bardziej niż sam utwór) interpretacji Cezarego Dąbrowskiego” – cyt. „Ruch Muzyczny”), było to pierwsze wykonanie tego utworu w Polsce, a podczas II edycji Festiwalu „Mistrzowie Muzyki XX Wieku” wykonał Konzertstück na kotły i orkiestrę Mauricio Kagela z towarzyszeniem Polskiej Orkiestry Radiowej pod dyrekcją Bruno Ferrandisa. Dąbrowski to muzyk wszechstronny, wirtuoz perkusji, wykonujący różnego rodzaju muzykę: współczesną, klasyczną, jazzową, rockową oraz muzykę improwizowaną. Jego liczne prezentacje umiejętności improwizacji można odnaleźć w serwisach internetowych.

Wiersze zaczął pisywać, będąc nastolatkiem, sukcesywnie odkładając je do tak zwanej szuflady. Silna potrzeba tworzenia zaowocowała powstaniem siedemnastu książek i autorskiej płyty. W 2014 roku Dąbrowski wydał swój pierwszy tom poetycki Wiersze sercem pisane. W 2015 roku ukazała się jego autorska płyta Zaplątany w Twoje włosy, zawierająca deklamacje wybranych wierszy oraz miniatury fortepianowe w wykonaniu autora. W tym samym roku ukazał się drugi tom poetycki Brudnopis. W 2016 roku, nakładem Oficyny Wydawniczej „Agawa”, poeta wydał swoją trzecią książkę – Ech, żywocie… Jego wiersze spotykają się z uznaniem czytelników oraz krytyki; wybitny krytyk Krzysztof Masłoń określił autora tomu mianem artysty z Bożej Łaski, recenzent Tomasz Zbigniew Zapert nazwał Dąbrowskiego objawieniem polskiej poezji XXI stulecia. Na twórczość Cezarego Dąbrowskiego zwrócił uwagę Józef Tadeusz Baliszewski – humanista i erudyta, promotor polskiej muzyki i literatury. W lipcu 2017 roku, nakładem Wydawnictwa LTW z siedzibą w Łomiankach oraz Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza w Warszawie, ukazała się książka zatytułowana Wierszem i Prozą, w której Dąbrowski wzbogaca swoją poetycką wypowiedź o opowiadania. W październiku 2017 roku wydaje tomik wierszy satyrycznych Osobliwości (Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna „ADAM”), gdzie w metaforyczny sposób opisuje zachowania ludzi poprzez ukazywanie świata zwierząt. Szósta z opublikowanych książek – Dalej (LTW, 2018), jest zbiorem swoistych liryk, satyr i opowiadań. Także nakładem Wydawnictwa LTW ukazał się tom kolejny, w roku 2019, pt. Zbiór nieaspirujący. Notę na okładkę tej książki skomponował Grzegorz Łatuszyński – poeta, tłumacz i krytyk literacki. W tym samym roku, nakładem Oficyny Wydawniczej Volumen, Dąbrowski wydaje zbiór wierszy zatytułowany Skrawki życia. W roku 2020 ogłasza trzy zbiory wierszy: W dalszym ciągu (LTW), z obszernym posłowiem pióra prof. dr hab. Marcina Tadeusza Łukaszewskiego, tomik satyryczny Polityczny dzik (Osobliwości II), wydany nakładem Oficyny Wydawniczo-Poligraficznej „ADAM”, i tom poetycki Sztafeta (LTW), opatrzony przedmową Krzysztofa Masłonia. Książka Wiersze aforystyczne Dąbrowskiego (Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna „ADAM”, 2021), zawiera także jego eseje. W roku 2022 ogłasza swoją trzynastą książkę – zbiór wierszy i esejów zatytułowany Pieśni Polskie (A Ty ciągle o tych wierszach…). Jego Wiersze niepoprawne ukazują się w tym samym roku. Zimno nadchodzi – tom poetycki oparty na malarstwie młodopolskim, zostaje opublikowany w roku 2023, dzięki wsparciu finansowemu czytelników. Dwie kolejne, ukończone książki (w tym tom poetycki zatytułowany MITY) oczekują na publikację. Cezary Maciej Dąbrowski jest także autorem cyklu recitali Słowo jak muzyka, prezentujących jego poetycką i muzyczną twórczość. Prezentuje ją również za pośrednictwem serwisów internetowych, udostępniając w Sieci swoje recytacje i melorecytacje. Jego utwory były publikowane w „Magazynie Literackim Książki”, „Magazynie Twórczym Polska Canada”, portalu „Culture.pl”, „Kwartalniku Literackim Wyspa”, Dwumiesięczniku „ARCANA”, portalu „Puls Polonii”, „Pressmania.pl”, Wydawnictwie Archikonfraterni Literackiej, w e-Dwutygodniku Literacko-Artystycznym Pisarze.pl. Twórczość Cezarego Macieja Dąbrowskiego była recenzowana na łamach „Magazynu Literackiego Książki”, Tygodnika Katolickiego „Niedziela”, tygodnika „Do Rzeczy”, e-Dwutygodnika Literacko-Artystycznego Pisarze.pl, była także tematem audycji „Poczytnik”, redaktorów Krzysztofa Masłonia i Tomasza Zaperta, nadawanej w Polskim Radiu 24. Dąbrowski jest finalistą Nagrody Literackiej im. ks. Jana Twardowskiego (2017). W tym samym roku otrzymał wyróżnienie za wiersz Wolność w The International Kosciuszko Bicentenary Competition w Sydney (Australia). Promuje poezję wśród młodzieży; maturzystom XIV Liceum Ogólnokształcącego im. Stanisława Staszica w Warszawie trzykrotnie wręczano tomiki poetyckie z dedykacjami autora: Zbiór nieaspirujący w roku 2020, Sztafeta w roku 2021, Pieśni Polskie w 2022. Kilkakrotnie zasiadał w jury Festiwalu Poezji Współczesnej w tymże Liceum. Przekłady jego wierszy ukazały się w Antologii autorstwa Grzegorza Łatuszyńskiego zatytułowanej „Stu współczesnych poetów polskich: Księga druga” (Oficyna Mali Nemo). Od grudnia 2023 roku, należy do Stowarzyszenia Pisarzy Polskich (Oddział Warszawski).

Dorobek twórczy:

Książki:

  • Wiersze sercem pisane, Warszawska Firma Wydawnicza, Warszawa 2014

  • Brudnopis, Warszawska Firma Wydawnicza, Warszawa 2015

  • Ech, żywocie…, Oficyna Wydawnicza „Agawa”, Warszawa 2016

  • Wierszem i Prozą, LTW, Łomianki 2017 / Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza, Warszawa 2017

  • Osobliwości, Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna „Adam”, Warszawa 2017

  • Dalej, LTW, Łomianki 2018

  • Zbiór nieaspirujący, LTW, Łomianki 2019

  • Skrawki życia, Oficyna Wydawnicza Volumen, Warszawa 2019

  • W dalszym ciągu, LTW, Łomianki 2020

  • Polityczny dzik (Osobliwości II), Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna „Adam”, Warszawa 2020

  • Sztafeta, LTW, Łomianki 2020

  • Wiersze aforystyczne, Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna „Adam”, Warszawa 2021

  • Pieśni Polskie (A Ty ciągle o tych wierszach…), LTW, Łomianki 2022

  • Wiersze niepoprawne, LTW, Łomianki 2022

  • Zimno nadchodzi, LTW, Łomianki 2023

Płyta autorska:

  • Zaplątany w Twoje włosy. Wiersze i miniatury fortepianowe – płyta autorska, 2015

Nagrody:

  • 1992 – Nagroda Główna i Nagroda Specjalna za wykonanie czterech kompozycji na kotły Elliotta Cartera w Konkursie Muzyki XX wieku Dla Młodych Wykonawców, z okazji Światowych Dni Muzyki zorganizowanych przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej

  • 2017 – Finalista Nagrody Literackiej im. ks. Jana Twardowskiego

  • 2017 – Wyróżnienie w The International Kosciuszko Bicentenary Competition w Sydney (Australia) – za wiersz Wolność.

Strona autorska:

Kontakt:

  • cezary.dabrowski9@gmail.com

Krytycy o twórczości Cezarego Macieja Dąbrowskiego:

Swoimi kolejnymi tomami Cezary Maciej Dąbrowski dowodzi osobności i niezależności swojej poezji od wszelkich mód, szkół i trendów. Pozostając bezkompromisowy w swojej twórczości, której rytm wystukuje Herbertowska kołatka, bezbłędnie wskazująca na to, co białe, a co czarne. Stanów pośrednich tu się nie uświadczy i, chciałoby się rzec, chwała Bogu – relatywizmu mamy w życiu aż nadto. Dąbrowskiego tyleż interesuje współczesność, którą śledzi bardzo uważnie, ile przeszłość, ze szczególnym uwzględnieniem historii ojczystej. Dla niego wydarzenia sprzed dziesięcioleci, a nawet wieków są równie istotne jak te dziejące się tu i teraz; bohaterami jego utworów są takie postacie jak Witold Pilecki czy Tadeusz Kościuszko, bo przecież „napisać wiersz o Kościuszce, to jakby Polskę opisać”.

Krzysztof Masłoń, Po stronie dobraTygodnik „Do Rzeczy”, nr 30/2020

Jest to twórczość ważna również w dziejach najnowszych literatury polskiej, mimo że nie zawsze należycie doceniana (pomijana na przykład podczas kolejnych konkursów „Nike”). Przeczuwam, że o twórczości poetyckiej Cezarego Macieja Dąbrowskiego usłyszy jeszcze wielu odbiorców, usłyszą kolejne pokolenia. Jest poetą na nasze czasy, współczesnym Panem Cogito.

Prof. Marcin Tadeusz Łukaszewski, Zimno nadeszło? Perły poezji Cezarego Macieja Dąbrowskiego. „Pisarze.pl”, nr 26/23

Tom Cezarego M. Dąbrowskiego „Zimno nadchodzi” charakteryzuje się kunsztem obrazowania poetyckiego, wyjątkowością strof i metafor. Na tle całej twórczości autora, ta książka poetycka jest rodzajem syntezy filozoficznej. Ukazuje zmagania ze słowem, porusza odczucia, budzi emocje, dotyka strun serca. A przecież nie zapominajmy, że tłem dla tomu jest malarstwo młodopolskie, które ciągle pozostaje żywym organizmem w mitycznym polskim myśleniu narodowym.

Tadeusz Karabowicz, Filozoficzna autogeneza i literacka przeszłość. „Pisarze.pl”, nr 11/23

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com